- akce již proběhla.
Kosmonosy
TRADIČNÍ "DVOŘÁKOVSKÝ" KONCERT
Koncert se koná pod záštitou R. D. Jiřího Veitha, faráře z Bakova nad Jizerou.
Pátek 2. září v 19 hodin
Kostel Povýšení sv. Kříže
Účinkují
Program
B. M. Černohorský -Toccata C – dur
J. Seger – Fuga a-moll
J. S. Bach – Fuga sopra il Magnificat /BWV 733/
A. Dvořák – Biblické písně, op. 99 (č. 1–5)
A. Dvořák – Preludium a Fuga D dur
A. Dvořák – Biblické písně, op. 99 (č. 6–10)
A. Dvořák – Preludium G dur a Fuga g moll L. Sluka /*1928/ – Otče náš
Roman Janál byl po absolvování plzeňské konzervatoře v oboru hry na housle přijat v roce 1985 do pěveckého oddělení Hudební akademie v Sofii, kde ukončil svá studia v roce 1990. Své první angažmá přijal v Banské Bystrici, odkud po půlročním působení přešel do Komorní opery (pozdější Opery Mozart) v Praze. V roce 1994 přijal hostování v plzeňské opeře a po úspěšném debutu ve Státní opeře Praha byl v roce 1995 angažován jako sólista Státní opery. V roce 1997 se stal sólistou Národního divadla, kde nastudoval mnoho rolí domácího i světového repertoáru. Roman Janál s úspěchem vystupuje na domácích i zahraničních festivalech. Spolupracuje pravidelně s domácími i zahraničními hudebními tělesy – FOK, Česká filharmonie, SOČR, PKF, Talichův komorní orchestr. Spolupracuje s předními světovými operními dirigenty jako Caspar Richter, John Fiore, Hillary Griffiths a Jan Latham Koenig. Tento vynikající umělec vydává CD u renomovaných nahrávacích firem.
Aleš Bárta je jedním z nejúspěšnějších českých varhaníků. Svá studia zahájil na brněnské konzervatoři u prof. Josefa Pukla a pokračoval na pražské Akademii múzických umění ve třídě doc. Václava Rabase. Již při studiu se stal úspěšným účastníkem domácích a později mezinárodních soutěží. Je vítězem Mezinárodní varhanní interpretační soutěže Antona Brucknera v Linci 1982, laureátem Mezinárodní varhanní soutěže Franze Liszta v Budapešti 1983 a absolutním vítězem Mezinárodní varhanní soutěže Pražského jara 1984. Jeho koncertní repertoár obsahuje stěžejní díla světové i české varhanní tvorby od baroka po současnost. Jako sólista vystupuje s předními domácími symfonickými a komorními orchestry – Českou filharmonií, Symfonickým orchestrem hl. města Prahy FOK, Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, Pražským komorním orchestrem aj. Je častým hostem domácích i zahraničních pódií. Koncertoval v Rakousku, Maďarsku, SRN, Francii, Španělsku, Švýcarsku, Finsku, Itálii, Belgii, Rusku, Turecku, USA, Japonsku a Číně. Během svého turné v Japonsku v roce 1998 otevíral svým vystoupením novou koncertní síň v Yokohamě. Natočil 30 sólových kompaktních disků, za které získal četná ocenění.
Kosmonosy
Středočeské, téměř pětitisícové, městečko Kosmonosy je v podstatě předměstím okresního města Mladá Boleslav. Odhaduje se, že první osídlení této oblasti proběhlo přibližně před 7 000 lety. Město je písemně poprvé zmiňováno v roce 1186 a jeho název je údajně odvozen od slova kosma, tedy mnoho vlasů. Největší rozvoj města (oficiálně se Kosmonosy stávají městem až roku 1913 a opětovně 1991) nastává po roce 1650, kdy se zdejšími pány stává rod Černínů. Za jejich „vlády“ byla také postavena většina zdejších památek, například Kostel sv. Kříže, věž Lorety zvaná Campanilla nebo piaristický klášter s gymnáziem, který byl zrušen na základě reformy Josefa II.
Barokní kostel Povýšení sv. Kříže byl postaven v letech 1670–1674. Kostel se později stal součástí komplexu piaristického kláštera, založeného roku 1688. Klášter slouží coby psychiatrická léčebna. Kostel byl postaven podle plánů Francesca Carattiho. Jedná se o jednolodní sálovou stavbu se dvěma páry postranních kaplí. Hlavní oltář z umělého mramoru navrhl G. B. Alliprandi, sochařská výzdoba je dílem místního Josefa Jelínka. Nad portálem se nachází kamenné kartuše s anděly a erbem Humprechta Černína s letopočtem 1674. V interiéru můžeme vidět také další oltáře se sochami světců, barokní zpovědnici z roku 1700, pozdně barokní křtitelnici nebo Jelínkovu plastiku andělského chóru na varhanách. Klášter je čtyřkřídlý objekt, postavený v letech 1688–1694 podle plánů Giovanniho Maderny. V městečku se nachází také barokní budova fary (po roce 1771) a tzv. Štift, tedy barokní budova textilní manufaktury na výrobu hedvábí. Ta však v roce 1996 vyhořela a zůstalo z ní jen torzo.
K místním zajimavostem patří kladný vztah města k psychicky nemocným jedincům. V prostorách někdejšího piaristického kláštera sídlí druhá nejstarší psychiatrická léčebna v ČR (založena roku 1869) a v budově někdejší textilní manufaktury zvané Štift se nacházela v letech 1871 až 1995 ženská část ústavu pro choromyslné.